logo print

Despre garantarea ranking-ului in contractele SEO

Foarte multe companii afiseaza o imagine cosmetizata a practicilor de SEO pe care le promoveaza. Desi, in mod normal, orice relatie de afaceri ar trebui sa fie construita in beneficiul ambilor parteneri (relatii de tipul win-win), de cele mai multe ori, acest lucru nu este valabil. Companiile de SEO ascund practicile pe care le folosesc si nu ofera rapoarte transparente din care sa reiasa outcome-ul task-urilor realizate: numarul de vizitatori adusi pe site-ul promovat, parteneriate incheiate etc.

Falsele garantii

Intr-un efort continuu de a atrage noi clienti, o mare majoritate a companiilor SEO a adoptat modelul de promovare “obtinem ranking garantat pentru site-ul tau”. In aparenta, o garantie asupra ranking-ului este foarte benefica pentru client, cel putin din doua puncte de vedere: (1) o pozitionare mai buna in motorul de cautare, si deci vizibilitate crescuta, si (2) un risc scazut. Totodata, pentru firma de SEO, cu siguranta lucrurile stau bine caci creeaza o buna impresie in randul clientilor si, astfel, obtin profituri ridicate.

Dar sunt aceste garantii ceea ce par a fi?

Raspunsul este nu, si iata de ce. Foarte multe companii ofera garantii pe baza procentului de cuvinte cheie pe care il poate ridica in motorul de cautare, intr-un anumit orizont de timp. De fapt, acest procent se refera la cuvinte cheie long-tail care au competitivitate scazuta si care pot fi ridicate usor in motor. Insa acest tip de cuvinte cheie nu aduc vanzari, iar efectul asupra conversiei pentru site-ul promovat este aproape nul, in conditiile in care compania de SEO isi respecta in mod real obligatia contractuala privind garantarea ranking-ului pentru un anumit procent de cuvinte cheie.

Se poate oferi o garantie reala privind atingerea unui anumit ranking pentru un site promovat?

Din punctul nostru de vedere, acest lucru este aproape imposibil datorita faptului ca algoritmul Google de indexare a site-urilor este strict confidential si nu este cunoscut de nimeni. Pe de alta parte, exista foarte multe proceduri considerate a fi buna practica in optimizarea site-urilor, multe dintre ele fiind recomandate chiar de cei de la Google. Ceea ce o firma de SEO trebuie sa garanteze, este ca va urmari cu cea mai buna diligenta profesionala realizarea scopului propus.

Ca o mica paranteza, recent, am fost contactati de un cabinet de avocatura pentru servicii SEO. Totodata, ni s-a cerut expres sa garantam contractual prima pagina in Google pentru cuvantul cheie “cabinet avocatura”, urmand ca in caz contrar, plata sa fie returnata. In acel moment i-am intrebat daca si ei returneaza banii atunci cand pierd procesele clientilor lor.

O forma de garantare a ranking-ului pentru anumite pozitii in Google ar fi posibila daca se realizeaza o analiza detaliata a backlink-urilor site-urilor concurente, pentru a se stabili unde este necesar sa se construiasca link-uri pentru site-ul promovat, astfel incat sa atinga pozitiile dorite in motorul de cautare. Cu toate acestea, acest proces este foarte costisitor.

Concluzie

Acest articol nu incearca sa sugereze ca toate companiile SEO folosesc practici neetice in relatia cu clientii. Companiile de SEO ar trebui sa explice clientilor in ce consta procesul de optimizare site, ce implica acesta, ce orizont de timp are in vedere, pentru ca acestia sa poata lua cele mai bune decizii de investitie in promovarea site-ului.

Abonare Newsletter: