logo print

Cum afecteaza cuvintele cheie “Not provided” atat SEO cat si motorul de cautare Google

Google aplica sistemul de criptare SSL pentru cautarile in motor efectuate de acei utilizatori care navigheaza pe Internet si sunt logati in Gmail. Astfel, daca un utilizator care este logat in Gmail, ajunge pe site-ul tau prin cautare organica (neplatita), atunci cuvantul cheie prin care respectivul utilizator a ajuns pe site-ul tau nu mai este disponibil. Cu alte cuvinte, tot traficul pe site format din acei vizitatori care sunt logati in Gmail nu mai poate fi analizat pe cuvintele cheie care l-a generat intrucat in Google Analytics cuvintele cheie respective nu mai sunt furnizate: “Not provided” – asa cum rezulta si din figura de mai jos:

Cuvinte cheie indisponibile Not provided in Google Analytics

In figura de mai sus se observa ca site-ul analizat a inregistrat un numar total de 753 vizite din motorul de cautare Google (trafic organic, neplatit) pentru cuvinte cheie specifice; spre exemplu: cuvantul cheie site-uri dinamice a generat 110 vizite etc.; cu toate acestea, nu sunt furnizate cuvintele cheie care au generat un numar de 276 vizite, adica aproximativ 36% din intreg traficul organic. Si din aceste motive, este clar ca webmasterii care fac SEO sunt dezavantajati in raport cu cei care fac Google AdWords.

De ce cuvintele cheie “Not provided” afecteaza atat SEO, dar si intregul web

Aceasta limita de prezentare a informatiei afecteaza major indicatorii de performanta intrucat paginile din site sunt optimizate SEO pentru anumite cuvinte cheie, spre a atinge un anumit obiectiv: awareness, vanzari, trafic etc. Cum sursele de cuvinte cheie nu sunt 100% cunoscute, apare subiectivismul in luarea deciziei de a optimiza o pagina pentru un anumit cuvant cheie, crescand astfel posibilitatea de eroare.

Studiu de caz

Sa presupunem ca un service auto care ofera si piesele de masina detine un site al carui obiectiv este cresterea vanzarilor. Analiza SEO a aratat ca traficul organic este generat de cuvinte cheie specifice, cum ar fi: service auto, piese auto, montaj piese etc.

Dar care dintre aceste cuvinte cheie atinge cel mai bine obiectivul stabilit, adica genereaza cea mai buna conversie? Rata de conversie a unui cuvant cheie se stabileste tot prin intermediul Google Analytics: se analizeaza, spre exemplu, cati dintre vizitatorii care au cautat unul dintre cuvintele cheie amintite mai sus, au navigat mai departe in formularul de comanda etc.

In continuare, daca se ajunge la concluzia ca montaj piese este cuvantul cheie cu cea mai ridicata conversie, atunci pagina de vanzare va fi optimizata SEO in functie de acest cuvant.

Este foarte probabil ca utilizatorii care cauta acest cuvant sa aiba si intentia de a cumpara. Astfel, acestia ajung din Google strict pe o pagina de vanzare, ceea ce se considera ca pentru ei motorul de cautare a furnizat un rezultat relevant.

Din studiul de caz de mai sus se intelege ca afisarea de rezultate relevante este utila atat pentru site-urile indexate, cat si pentru motorul de cautare in sine. Vizitatorii ajung pe acele pagini care le ofera ceea ce isi doresc, iar site-urile isi indeplinesc, astfel, obiectivele.

Concluzie

Se speculeaza ca Google a adoptat aceasta tactica de a bloca furnizarea cuvintelor cheie din traficul organic generat de utilizatorii logati in Gmail pentru a forta webmasterii sa aleaga traficul platit (Google AdWords) in detrimentul traficului organic.

Cum Google este folosit mai ales pentru cautarile organice, daca nivelul de satisfactie al vizitatorilor scade intrucat acesta nu mai afiseaza pagini relevante pentru cuvantul cheie cautat, este posibil ca utilizatorii sa inceapa sa foloseasca si alte motoare de cautare.

Google a aplicat aceasta limita pentru a pastra confidentialitatea persoanelor care sunt logate in Gmail si care navigheaza pe Internet. Daca acest lucru este adevarat, atunci de ce Google nu aplica limita cuvintelor cheie “Not provided” si pentru traficul platit?

Abonare Newsletter: